taksonomy bloom
cognitif domain
permmata 70% softskill dalaman ramai high archievers, fak pend lebih byk buat prog asasi lebih kpd attitude
sikomotor, kognitif
beza pendidikan dulu dan sekarang
perlaksanaan dan persepsi ibu bapa, haha
peperiksaan satu pentaksiran sahaja, tapi jadi isu besar
afektif, kognitif sikomotor ==> low archievers, kalau bekerja secara individu attitude negative tak confident, lain2 sifat yang boleh dibentuk psikomotor pegang ouse pun takut
attitude ada masalah kalau high archievers, konsep pend tekankan afektifnya dulu confident, buang persepsi negatif, tgk jeri emosi+rohani adalah afektif domain
sikologi ibu bapa serahkan bulat2 kpd sekolah kementerian pendidikan==> pelajaran saja tukar supaya tak bebankan kementerian dari segi yang selain dari eplajaran
di kementerian sendiri kebanyakan lelaki duduk di sekolah pompuan, lelaki di pkg btbn jabatan
cth kalau kita dinilai sebagai pensyarah, guru gpk buat dc sbg tunggul mcm mana nak terap nilai2 murni kpd murid2
self center learning web based learning dtg dari dlm diri sendiri
arrange kursus tapi buat syarat.. lebih la guru kena ubah attitude
guru konsep murobi rapat dengan murid bukan hanya habis satu jam, habis..
http://10.2.156.20/moodleFpend/server/moodle/
id : admin
pwd: password
jika ada masalah tolong emelkan kepada pegawai teknologi maklumat zon 3 iaitu : puan suzana suzana@ukm.my, perkenalkan diri pelajar sarjana pendidikan dan cc emel kepada kami iaitu : sakinah@ukm.my, sitifatimahmy@gmail.com)
demi pengajaran advise student sila berhati2
tgk facebook utk education... yahoogroup, ada kelebihan ada attachment.. ustaz bersyukur masuk ukm pend islam dan pend khas jadi jurulatih utama moral diploma pend islam kalau uztaz ajar al quran dan bah arab, saya kata penyelaras bukan islam kekurangan pend islam ustaz jadian..
kalau nak buat perubahan jgn takut
kelas ict jangka pendek 2 3 hari tak leh nilai afektifnya..
bdk2 darul izzah pun tak boleh nilai afektifnya...
portal mesti ada penilaian sumatif (pensijilan) dan formatif
malalui facebook tak sangka dia ni open jugak..
cth secara virtual buat nota dalam blog.. cerita proses yang kita buta refleksi metakognitif tgk betul ka dia buat, cut n paste ke?
cut n paste kena ajar nilai jgn plagiat kpd murid2
schoolnet ada sekat : penilaian afektif dalam kelas ICTL afektif aspek ESQ emotional spiritual quation
elemen rohani buat hands on : kesabaran kerohanian dalam programming al khalid mencipta
daya ingatan mengingat nama dah kurang..
kejujuran kalau orang mencurigai dia tak percaya aspek afektif
kejujuran online permata pintar 10% menipu
mcm mana nak uji org belajar secara virtual online assesment kejujuran fktor2 lain jujur
fikir balik matlmat suasana tak seafektif yang kita harapkan... jgn asingkan spiritual, emosional, cthnya macam kami konsep mereka tak sampai tahap spiritual, ada what how tapi takde why?
belajar atau mengajar kene selitkan keagamaan tahu tak?
belajar komp make sure ada nilai matlmat tinggi, allah yang beri kepandaian
paradigma bdk kpli n dpli walaupun segera tapi kualiti mcm fast food haha
menilai kelas komputer kena ada proses bukan produknya..
research online supervision... apa benefitnya
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment