Friday, August 7, 2009

kuliah penilaian pendidikan komputer 070809

taksonomy bloom

cognitif domain

permmata 70% softskill dalaman ramai high archievers, fak pend lebih byk buat prog asasi lebih kpd attitude

sikomotor, kognitif

beza pendidikan dulu dan sekarang

perlaksanaan dan persepsi ibu bapa, haha

peperiksaan satu pentaksiran sahaja, tapi jadi isu besar

afektif, kognitif sikomotor ==> low archievers, kalau bekerja secara individu attitude negative tak confident, lain2 sifat yang boleh dibentuk psikomotor pegang ouse pun takut

attitude ada masalah kalau high archievers, konsep pend tekankan afektifnya dulu confident, buang persepsi negatif, tgk jeri emosi+rohani adalah afektif domain

sikologi ibu bapa serahkan bulat2 kpd sekolah kementerian pendidikan==> pelajaran saja tukar supaya tak bebankan kementerian dari segi yang selain dari eplajaran

di kementerian sendiri kebanyakan lelaki duduk di sekolah pompuan, lelaki di pkg btbn jabatan

cth kalau kita dinilai sebagai pensyarah, guru gpk buat dc sbg tunggul mcm mana nak terap nilai2 murni kpd murid2

self center learning web based learning dtg dari dlm diri sendiri

arrange kursus tapi buat syarat.. lebih la guru kena ubah attitude

guru konsep murobi rapat dengan murid bukan hanya habis satu jam, habis..

http://10.2.156.20/moodleFpend/server/moodle/


id : admin
pwd: password

jika ada masalah tolong emelkan kepada pegawai teknologi maklumat zon 3 iaitu : puan suzana suzana@ukm.my, perkenalkan diri pelajar sarjana pendidikan dan cc emel kepada kami iaitu : sakinah@ukm.my, sitifatimahmy@gmail.com)

demi pengajaran advise student sila berhati2

tgk facebook utk education... yahoogroup, ada kelebihan ada attachment.. ustaz bersyukur masuk ukm pend islam dan pend khas jadi jurulatih utama moral diploma pend islam kalau uztaz ajar al quran dan bah arab, saya kata penyelaras bukan islam kekurangan pend islam ustaz jadian..

kalau nak buat perubahan jgn takut

kelas ict jangka pendek 2 3 hari tak leh nilai afektifnya..

bdk2 darul izzah pun tak boleh nilai afektifnya...

portal mesti ada penilaian sumatif (pensijilan) dan formatif

malalui facebook tak sangka dia ni open jugak..

cth secara virtual buat nota dalam blog.. cerita proses yang kita buta refleksi metakognitif tgk betul ka dia buat, cut n paste ke?

cut n paste kena ajar nilai jgn plagiat kpd murid2

schoolnet ada sekat : penilaian afektif dalam kelas ICTL afektif aspek ESQ emotional spiritual quation

elemen rohani buat hands on : kesabaran kerohanian dalam programming al khalid mencipta

daya ingatan mengingat nama dah kurang..

kejujuran kalau orang mencurigai dia tak percaya aspek afektif

kejujuran online permata pintar 10% menipu

mcm mana nak uji org belajar secara virtual online assesment kejujuran fktor2 lain jujur

fikir balik matlmat suasana tak seafektif yang kita harapkan... jgn asingkan spiritual, emosional, cthnya macam kami konsep mereka tak sampai tahap spiritual, ada what how tapi takde why?

belajar atau mengajar kene selitkan keagamaan tahu tak?

belajar komp make sure ada nilai matlmat tinggi, allah yang beri kepandaian

paradigma bdk kpli n dpli walaupun segera tapi kualiti mcm fast food haha

menilai kelas komputer kena ada proses bukan produknya..

research online supervision... apa benefitnya

No comments:

Post a Comment