Friday, July 31, 2009

kuliah 210709

struktur kursus cara u belajar

konsep sekolah bestari - pupils centered bukan teacher centered

sarjana working in group, takleh skip process,

bentuk pelajar utk soft skills..

master coz outline take it seriously

moodle camne kena la explore sendiri

tak galakkan kita bergantung

kena spend 3 unit 1 semester 120 jam satu semester

low archievers takde confident, tp beajar sorang2

kelemahan kita critical thinking

conth teaching learning

year asssesment, develop your confident

kemahiran berfikir di sekolah guru sendiri perlu ada kreativiti gagal membuat penerapan nilai murni

guideline cara belajar post graduate.. bukan ajar sebijik sebijik bukan dalam peringkat training

guru fasilitate galakkan murid2 keluarkan idea salah takpa ==> mesti ada rujukan

behaviorisme ada ganjaran, kursus sarjana mesti lebih cth buat modul, kena sintetize analyze

kemahiran sintesis, cari orang cakap apa

pendidikan kita dah hilang penilaian ikut bape gred, basic tgk la taxonomy bloom new revised version belajar mengetahui

learning by doing bukan learning by listening

sistem peperiksaan sendiri yang bias kepada hafalan.. sebb tu pompuan konkuer..

subjek kh cth pompuan buat baju

penilaian berasaskan sekolah

kebolehgunaan graf contohnya.. meniai sesuatu buat modul lepas ni instrutional design ada penilaian? formatif sumatif?

modul berkesan atau tidak mcm mana nak menilai apa kaitan ujian pra dengan ujian post design satu modul apa dia? research nak buat apa? cth asri buat open source buat peta minda apa yang boleh dibuat untuk bantu faham open source

kepenggunaan bukan pendidikan komputer? open source apa kurikulum apa pedagogy ang sesuai ... jadi ejen open source di sekolah.. open source percuma...

study instructional design buat database buat perbandingan cth power point apa bezanya dengan yang lain

dlm pend komp byk instructional design, buat modul, training... survey utk level assignment sahaja hahaha.. cth buat action research... cikgu dah diberi training tp tak diapply di sekolah soalnya kenapa..

cth sit online permata pintar 300k orang.. select 4000 lebih ambil permata pintar 2

nak buat apa sebenarnya

kualitatif cth interview open sources kurang virus, senang nak install,

cth web 2.0, org tak buat website guna front page, tapi guna html..

cari bez freeware dg open source

cth 3d software apa open sourcenya

podcast wiki

basic open source cari software utk buat superimpose video

teaching out of the silibus

wikipedia takleh buat rujukan tau

Thursday, July 30, 2009

My log 310709

kelas PA1 300709
  • Dr Zamri Mahamod
  • Kuliah 4 perenggan dan penulisan abstrak
  • gb

    PA1 300709

    Kuliah Dr Zamri Mahamod

    Kuliah 4 è perenggan dan penulisan abstrak

    GB6012

    • Sekurang-kurangnya 1 prosiding (sarjana) CD Rom / Hard copy
    • 5-6/12 wacana pend islam (Indonesia)
    • 8-9 sept (Seminar keusahawanan)

    Penulisan pemerengganan

    • Penekanan aspek kesatuan dan kesepaduan isi / fakta dengan huraian .
    • Contoh karangan yang baik dan kurang berkesan
    • Penting: ustazah/ustaz pemerengganan panjang. Perenggan atas dengan bawah kene ada perkaitan
    • Kesalahan bahasa- dimaafkan
    • Penulisan akademik – aspek bhs diabaikan / kurang ditengok sangat
    • Perenggan yang baik – mula-mula sahaja dah tangkap pebaca- mesti jelas

    Maksud perenggan

    • Kesatuan wacana yang utuh yang berisi maklumat atau gagasan yang menjadi tema / pokok perbincangan
    • Unit asas perenggan ialah ayat. Dalam setiap perenggan mesti mengandungi ayat yang menyentuh tema / topic pokok perbincangan
    • Awang Sarian (1992) – perenggan hendaklah dilihat satu binaan yang berstruktur
    • Et al (lebih drp 3 penulis)
    • Idea utama disusuli dengan idea berikutnya yang ada kohesi dan kesinambungan idea
    • Pemerengganan yang baik ialah system perenggan yang ada ayat judul (isi pokok) dan dikembangkan (pengembangan) dengan huraian lanjut, bahasan

    Jenis-jenis perenggan

    • 1) perenggan pengenalan – berdasarkan apa sebenarnya yang kita nak tulis. Contoh pendidikan atau pengajaran
    • 2) perenggan isi – ada isi diikuti huraian
    • 3) perenggan konsepsual – cerita tentang rangka teori
    • 4) perenggan idea - idea utama / idea kedua berturutan
    • 5) Perenggan sub idea
    • 6) perenggan dialog
    • 7) perenggan penutup

    • Tajuk yang simple aja
    • Contoh kepuasan bekerja dalam kalangan guru mata pelajaran vokasional
    • Ia – merujuk orang
    • Tak boleh terlalu banyak ayat kata hubung / dan serta

    Ayat-ayat dalam perenggan

    • 1) ayat tesis
    • 2) ayat tajuk
    • 3) ayat keterangan

    Pendahaluan : Antara persoalan yang sering timbul di benak kita ialah mengapakah berlaku prestasi….

    Penulisan abstrak:

    • 1) mengapa kajian dijalankan
    • 2) bagaimanakah metodologi (instrument / konstruk)
    • 3) Apakah hasil kajian (dapatan)

    Soalan tugasan berkumpulan bersama hashim

    Bahagian aku: pembangunan modul kursus dijalankan bertujuan untuk membantu pihak pensyarah ukm menyediakan nota kuliah secqra lebih interaktif. Penilaian pula penting untuk mengukur sejauh mana keberkesanan modul yang telah dibangunkan.

    Pembinaan modul tersebut dijalankan dengan menggunakan perisian ____ manakala penilaian pula dibuat berdasarkan hasil soal-selidik yang diedar kepada responden

    Hasil dapatan pembinaan dan penilaian modul ini diharap dapat menarik minat pelajar-pelajar dengan nota interaktif yang dipersembahkan oleh pensyarah.



Tajuk draf : pembangunan dan penilaian kursus membina laman blog / kursus permainan dalam talian

Nick yee (2006) – motivation for play online games (772-775) subcomponent revealed by the factor analysis grouped by the main component they fall under.

Abstrak

  • Model empirical terhadap motivasi / disiplin pemain dalam permainan atas talian menyediakan asas untuk memahami bagaimana pemain dibezakan dan bagaimana motivasi berkait rapat dengan umur / jantina / corak penggunaan dan kelakuan dalam permainan.
  • Ada 10 disiplin subkomponen dibahagikan kepada tiga komponen utama (pencapaian, social dan penerokaan)

Pengenalan

  • MMORPG è purata 26 tahun luangkan masa selama 22 jam seminggu
  • Variasi è akibatkan corak permainan
  • Menilai motovasi è asas teroka demografi pemain disiplin berlainan
  • Sesetengah motivasiu berkadar dengan corak penggunaan dalam permainan
  • Pengkaji jelaskan kenapa pemain susceptible ambil risiko masalah kepenggunaan
  • Pembangun è hasil jelaskan mekanisme permainan pengaruhi jenis pemain

Method

  • 40 soalan … 5 labeled construct- specific scale to respond

Keputusan / hasil

  • Ada 10 komponen disiplin dipecahkan kepada 3 komponen utama iaitu

1) pencapaian

peningkatan

mekanik

persaingan

2) sosial

Interaksi

Perhubungan

Kerjasama

3) penerokaan

Teroka

Jalan cerita

Pengubahsuaian

Escapism lepaskan diri

Ref : Yee, N. Motivation for play in online games. Cyber Psychology and Behaviour 2006; 9 : 772-5

Tajuk-tajuk yang bakal aku nak buat

1) kursus penyelenggaraan computer

è kena ada simulasi

è takkan display aja

2) kesediaan guru thp sek bestari

è kene reject,

èaku nak bincang semula

3) Online game? – sedang dalam kajian

4) Kaji thp kemahiran thp guru-guru ICT terhadap open source

è mcm mana nak buat sedangkan diri sendiri pun tak reti

5) kursus bina laman blog?

èMacam menarik

Tajuk aku: PEmbangunan dan penilaiankursus permainan atas talian

To be cont…



Wednesday, July 29, 2009

tugasan 3 pa1

cuba korang check. ini hasil tulisan aku. maybe sure byk silap ok


1. Nama : Fazlie B Mohd Kamaruzaman No Pend: P52376
2. Nama : _______________________________ No Pend: __________
3. Nama : _______________________________ No Pend: __________
4. Nama : _______________________________ No Pend: __________
5. Nama : _______________________________ No Pend: __________
6. Nama : _______________________________ No Pend: __________

Tugasan Aktiviti Bahasa 3

Tugasan 1

1.B 2.C 3.E 4.D 5.C 6.B 7.A

Tugasan 2

Rumusan daripada abstrak 1,2 dan 3 berkenaan dengan kajian bertajuk “Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan”.

Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan bergantung kepada kesediaan guru-guru Sekolah Rendah melaksanakan perubahan bahasa penghantar mata pelajaran Sains dan Metamatik (Abstrak A 2001). Abstrak B (2007) berpendapat pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah dan Menengah di Malaysia bahawa walaupun telah dua tahun pelajar-pelajar yang terlibat mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahassa Inggeris, mereka masih menggunakan bahasa ibunda dan hasil kajian mendapati juga peranan bahasa dalam pembentukan jati diri budaya Malaysia amat penting. Dalam konteks kepelbagaian pelajar pula, pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang dikaji terhadap pelajar-pelajar bukan Melayu di bandar mendapati bahawa mereka lebih berminat belajar Sains dalam Bahasa Inggeris (Abstrak C).

want to login to e-journal ukm?

inilah password n username sementara yang aku guna iaitu adik aku. sori ekk angah

user name: 3041425
password : 789137

ini aku punya pula

Your LoginID and Password for SPIN.
------------------------------------

Login ID :P52376
Password :LC4676

utk e-journal pula

user name : 30p52376
password : 238831

Tuesday, July 28, 2009

draf kedua bab 1 aku

1. Nama : Fazlie B Mohd Kamaruzaman No Pend: P52376

Tajuk kajian

Kesedian guru-guru sekolah rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari.

Abstrak

Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang kesediaan guru-guru sekolah rendah di Selangor rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari di. Responden kajian ini terdiri daripada ____ orang guru di ____ buah sekolah rendah di zon Cheras di daerah Hulu Langat, Selangor. Kajian ini meninjau beberapa aspek iaitu mengkaji kesediaan guru dari aspek bidang pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar, mengkaji kesediaan guru dari aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran dan akhir sekali mengkaji tahap kemahiran ICT guru sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai usaha menjayakan program sekolah bestari. Dalam aspek pengkhususan guru mata pelajaran utama yang diajar; jenis subjek dan bilangan kelas yang diajar akan diungkap. Dalam aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran pula; elemen-elemen seperti bilangan waktu guru mengintegrasikan bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi dalam proses P&P bagi tempoh sebulan, penggunaan portal sistem atau portal pengurusan isi kandungan pembelajaran, kekerapan guru menggunakan kandungan berkaitan pendidikan dari rancangan TV/ Web TV untu P&P sebulan, kekerapan.guru menggunakan peralatan atau bahan teknologi pendidikan lain selain dari komputer dan TV, jangka masa guru mencari maklumat atau bahan dari internet untuk P&P dan kekerapan guru menggunakan bahan berasaskan ICT untuk membina bahan pengajaran akan dinilai. Dalam aspek modal insan pula; kemahiran guru menggunakan komputer, kemahiran guru mengintegrasikan peralatan ICT untuk digunakan dalam P&P, kemahiran guru mengintegrasikan sistem pengurusan bahan pembelajaran untuk digunakan dalam P&P, kemahiran guru mengintegrasikan bahan-bahan kandungan berasaskan ICT, kemahiran guru menggunakan Internet untuk mendapatkan bahan P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk pengurusan P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk membina bahan P&P, kemahiran guru menggunakan aplikasi perisian, kemahiran guru menggunakan emel dan juga kemahiran ICT tambahan yang ada pada guru akan dinilai.

Objektif kajian

1. Meneroka kesediaan guru dari aspek bidang pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar.
2. Mengkaji kesediaan guru dari aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran.
3. Mengkaji tahap kemahiran ICT guru sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai usaha menjayakan program sekolah bestari.


Soalan Kajian

1. Adakah guru mempunyai pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar?
2. Sejauh manakah guru mempunyai kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran?
3. Sejauh manakah guru mempunyai kemahiran ICT sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran?

Pernyataan masalah

Perlaksanaan sistem sekolah bestari yang dijalankan di sekolah-sekolah zon Cheras sememangnya memerlukan komitmen yang tinggi dan juga kesediaan dari pihak guru-guru yang terlibat dengannya. Murid-murid perlukan bimbingan dan tujuk ajar daripada pihak guru sebagai pengantara untuk membudayakan kemahiran ICT di sekolah bestari. Ini adalah penting bagi memastikan objektif perlaksanaan sekolah bestari tercapai.

Pelbagai aspek perlu diambil kira di pihak guru. Antaranya ialah dengan mengenalpasti satu mata pelajaran utama yang diajar oleh guru. Terdapat sebanyak 6 subjek yang diambil kira dalam kajian perlaksanaan sekolah bestari di sekolah rendah. Subjek-subjek yang dikaji ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Pendidikan Islam atau Pendidikan Moral dan Sejarah. Bilangan kelas yang diajar dan jumlah waktu mengajar dalam seminggu bagi setiap guru yang berkenaan juga akan dinilai.

Aspek kedua yang perlu dilihat bagi meninjau tahap kesediaan guru-guru sekolah rendah dari aspek kemahiran ICT ialah memantau penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Guru-guru akan dinilai sejauh manakah mereka dapat mengintegrasikan perisian kursus dalam pengajaran dan pembelajaran, mengintegrasikan perisian aplikasi lain untuk mengoptimumkan P&P, menggunakan kemudahan komunikasi elektronik dan sejauh manakah guru-buru boleh mengintegrasikan bahan-bahan P&P yang dimuat turun daripada internet.

Mereka juga akan dikenal pasti sama ada menggunakan sistem pengurusan sistem kandungan mata pelajaran, jikalau ya guru-guru juga akan dipantau mengenai penggunaan sistem atau portal pengurusan isi kandungan pembelajaran sama ada yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia atau portal lain dan juga mengenal pasti jangkamasa dalam minit mereka menggunakan sistem pengurusan isi kandungan pembelajaran untuk pembinaan dan penyelenggaraan bahan P&P dalam sebulan. Rekod guru mengenai pembinaan bahan pengajaran dan pembelajaran , ujian dan rancangan mengajar, memberi tugasan pada murid dan lain-lain juga akan direkod. Kekerapan guru menggunakan kandungan berkaitan pendidikan dari rancangan TV / Web TV untuk P&P juga direkod. Di samping itu juga, dalam aspek peralatan; guru-guru akan dipantau kekerapan mereka menggunakan peralatan atau bahan teknologi pendidikan lain selain dari komputer dan TV, sebagai contohnya; OHP, slide projector, interactive white board, radio, visualiser dalam pengajaran dan pembelajaran sebulan. Kita juga akan menilai sejauh manakah jangkamasa guru-guru mencari maklumat atau bahan dari internet untuk P&P sama ada dalam dan luar waktu persekolahan juga untuk tempoh sebulan. Akhir sekali , guru-guru juga akan dipantau kadar kekerapan mereka menggunakan bahan berasaskan ICT untuk membina bahan pengajaran sama ada sekali dalam seminggu, sekali dalam dua minggu, sekali dalam tiga minggu, sekali sebulan atau sekali dalam dua bulan.

Aspek ketiga yang akan dikaji ialah melihat sejauh manakah tahap kemahiran ICT guru untuk perlaksanaan sekolah bestari sebagai modal insan yang amat penting. Setiap kemahiran ICT yang perlu direkodkan akan dibahagikan kepada 5 tahap. Tahap 1 mewakili tahap kemahiran ICT guru yang terendah manakala tahap 5 pula mewakili tahap kemahiran ICT guru yang tertinggi.

Kemahiran ICT pertama yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan komputer. Bagi tahap1, guru seharusnya boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer dengan betul. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka komputer dan menggunakan sekurang-kurangnya aplikasi MS-Office, seperti Words dan PowerPoint. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru mampu membimbing pengguna menggunakan sekurang-kurangnya 3 aplikasi MS-Words, PowerPoint dan Excel dll. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai kemahiran tahap 1, 2, 3 dan mahir dalam penyelenggaraan komputer dengan betul, scandisk, menggunakan anti-virus dan defragmentation. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran dalam tahap 4 dan mampu menyelesaikan masalah sama ada melakukannya sendiri atau dengan bantuan luar.

Kemahiran ICT kedua yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran mengintegrasikan peralatan ICT untuk digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P). Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunakannya dalam P&P. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; Boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam P&P; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam P&P; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks dan gambar, serta menyimpankannya.

Kemahiran ICT ketiga yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran mengintegrasikan sistem pengurusan bahan pembelajaran untuk digunakan dalam P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh tahu adanya Sistem pengurusan bahan pengajaran untuk digunakan dalam P&P. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh tahu memilih modul Sistem Pengurusan Sekolah atau modul lain yang sesuai untuk P&P dan pengurusan kelas. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh menggunakan sekurang-kurangnya 2 modul Sistem Pengurusan Sekolah atau modul lain yang sesuai untuk P&P dan pengurusan kelas. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk menggunakan sekurang-kurangnya 3 Sistem Pengurusan Sekolah atau modul lain yang dibekalkan di sekolah untuk P&P dan pengurusan kelas. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran menggunakan 4 atau lebih modul Sistem Pengurusan Sekolah atau modul lain yang dibekalkan di sekolah untuk P&P dan pengurusan kelas.

Kemahiran ICT keempat yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran mengintegrasikan bahan-bahan kandungan berasaskan ICT (e-bahan, internet, perisian kursus dan lain-lain) untuk digunakan dalam P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh tahu adanya perisian kursus seperti PPSMI, smart school dan CDRI dalam P&P. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh tahu memilih perisian kursus seperti PPSMI, smart school dan CDRI dalam P&P. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh tahu memilih dan menggunakan perisian kursus seperti PPSMI, smart school dan CDRI dalam P&P bagi mencapai objektif pengajaran. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh menggabungkan perisian kursus seperti PPSMI, smart school dan CDRI dan membina bahan P&P sendiri bagi mencapai objektif pengajaran. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh menggabungkan perisian kursus seperti PPSMI, smart school dan CDRI dan membina bahan P&P sendiri serta menggunakan Internet bagi mencapai objektif pengajaran.

Kemahiran ICT kelima yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan internet untuk mendapatkan bahan P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka internet. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka Internet dan cari maklumat menggunakan www search engine (internet explorer, Netscape Navigator dll). Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka Internet dan cari maklumat menggunakan www search engine (internet explorer, Netscape Navigator dll) dan mendapat bahan mengenai pengurusan.. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh membuka Internet dan cari maklumat menggunakan www search engine (Internet Explorer, Netscape Navigator dll) dan mendapat bahan mengenai pengurusan dan mencetak. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh membuka Internet dan cari maklumat menggunakan www search engine (Internet Explorer, Netscape Navigator dll) dan mendapat bahan mengenai pengurusan, mncetak dan menyimpannya.

Kemahiran ICT keenam yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan peralatan ICT seperti komputer, LCD, pengimbas, pencetak dan lain-lain untuk pengurusan P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam pengurusan. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam pengurusan; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks.. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam pengurusan; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks dan gambar, serta menyimpankannya.
.
Kemahiran ICT ketujuh yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan peralatan ICT (komputer, LCD, scanner, printer, dll) untuk P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memassang LCD kepada komputer. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam P&P. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh membuka komputer, menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam P&P; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh membuka komputer dan menaip teks, mencetak dan menutup komputer; boleh memasang LCD kepada komputer dan menggunanya dalam P&P; boleh mengguna scanner dan mengimbas teks dan gambar, serta menyimpankannya.

Kemahiran ICT kelapan yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan peralatan ICT (komputer, LCD, scanner, printer, dll) untuk membina bahan P&P. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka komputer dan menaip teks untuk membina bahan P&P. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka komputer; menaip teks, menggunakan printer untuk mencetak untuk membina bahan P&P. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka komputer, menaip teks, menggunakan printer untuk mencetak dan menggunakan scanner untuk mengimbas grafik dan gambar untuk membina bahan P&P. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh membuka komputer, menaip teks, menggunakan printer untuk mencetak, menggunakan scanner, mengambil gambar menggunakan kamera digital dan mengguna LCD untuk membina bahan P&P, dan menyimpannyadalam pendrive untuk P&P. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh membuka komputer, menaip teks, menggunakan printer untuk mencetak, menggunakan scanner dan LCD, mampu memindahkan gambar/grafik dari kamera kepada komputer untuk membina bahan P&P, menyimpannya dalam pendrive, dalam CD untuk P&P.

Kemahiran ICT kesembilan yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan perisian aplikasi (Microsoft Office: Word, Excel, Powerpoint dll. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh gunakan MSWord untuk pengurusan dan P&P. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh gunakan MSWord dan grafik dalam MSWord untuk pengurusan dan P&P. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh gunakan MSWord dan Powerpoint untuk pengurusan dan P&P. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh gunakan MSWord dan Powerpoint dan animasi untuk pengurusan dan P&P. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh gunakan MSWord dan Powerpoint dan animasi dan MSExcell dll untuk pengurusan dan P&P.

Kemahiran ICT kesepuluh yang perlu dikuasai oleh guru ialah kemahiran menggunakan emel. Bagi tahap 1, guru seharusnya boleh membuka emel. Bagi tahap 2 pula, guru harus boleh membuka emel, mengarang dan menghantar emel. Kemahiran pada tahap 3 ialah guru boleh membuka emel, mengarang dan menghantar emel dan menjawab emel bersama lampiran. Tahap 4 pula mengkehendaki guru menguasai untuk boleh membuka emel, mengarang dan menghantar emel dan menjawab emel bersama lampiran dan membina senarai alamat emel. Tahap tertinggi ialah 5 di mana guru harus ada kemahiran boleh membuka emel, mengarang, menghantar emel, menjawab emel bersama lampiran, membina senarai alamat emel dan menghantar emel kepada senarai kumpulan.

Pada akhir kajian, kita akan merekod kemahiran ICT tambahan guru seperti merekabentuk laman web, kemahiran menyelenggara peralatan ICT dan kemahiran menggunakan ICT untuk pembelajaran kolaborasi dalam talian. (Collaborative Online Learning). Tidak lupa juga latihan berkaitan ICT yag pernah dihadiri oleh guru dalam 3 tahun kebelakangan dicatatkan dan direkodkan.


Sehubungan dengan itu, kajian ini akan meninjau sejauh manakah kesediaan guru -guru sekolah rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari.

Tujuan kajian


Bagi guru-guru yang terlibat, kemahiran ICT amat penting sebagai medium utama dalam perlaksanaan sekolah bestari. Ini kerana mereka perlulah mempersiapkan kemahiran-kemahiran diri sendiri sebelum mereka membimbing murid-murid untuk membudayakan ICT khasnya dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah bestari.

Pernyataan masalah kajian

Friday, July 24, 2009

kuliah penilaian pendidikan komputer 240709

assalamualaikum

abstrak - ulasan check website ini.. kuantitatif kualitatif
'how to write an abstract'

HOW TO WRITE AN ABSTRACT:
Links and Tips



An abstract is a short summary of your completed research. If done well, it makes the reader want to learn more about your research.

These are the basic components of an abstract in any discipline:

1) Motivation/problem statement: Why do we care about the problem? What practical, scientific, theoretical or artistic gap is your research filling?
2) Methods/procedure/approach: What did you actually do to get your results? (e.g. analyzed 3 novels, completed a series of 5 oil paintings, interviewed 17 students)

3) Results/findings/product: As a result of completing the above procedure, what did you learn/invent/create?

4) Conclusion/implications: What are the larger implications of your findings, especially for the problem/gap identified in step 1?

However, it's important to note that the weight accorded to the different components can vary by discipline. For models, try to find abstracts of research that is similar to your research.





--------------------------------------------------------------------------------
Below are links and sample abstracts that you may find helpful.
--------------------------------------------------------------------------------


LINKS:

This link has a very thorough description of each of the components named above. It is aimed especially at engineers but is relevant for all disciplines.
http://www.ece.cmu.edu/~koopman/essays/abstract.html
This link is especially relevant for natural scientists:

http://darwin.bio.uci.edu/~sustain/Abstract.html


SAMPLE ABSTRACTS:

History/social science:

"Their War": The Perspective of the South Vietnamese Military in Their Own Words
Author: Julie Pham (UCB participant in UC Day 2001)

Despite the vast research by Americans on the Vietnam War, little is known about the perspective of South Vietnamese military, officially called the Republic of Vietnam Armed Forces (RVNAF). The overall image that emerges from the literature is negative: lazy, corrupt, unpatriotic, apathetic soldiers with poor fighting spirits. This study recovers some of the South Vietnamese military perspective for an American audience through qualititative interviews with 40 RVNAF veterans now living in San José, Sacramento, and Seattle, home to three of the top five largest Vietnamese American communities in the nation. An analysis of these interviews yields the veterans' own explanations that complicate and sometimes even challenge three widely held assumptions about the South Vietnamese military: 1) the RVNAF was rife with corruption at the top ranks, hurting the morale of the lower ranks; 2) racial relations between the South Vietnamese military and the Americans were tense and hostile; and 3) the RVNAF was apathetic in defending South Vietnam from communism. The stories add nuance to our understanding of who the South Vietnamese were in the Vietnam War. This study is part of a growing body of research on non-American perspectives of the war. In using a largely untapped source of Vietnamese history &endash; oral histories with Vietnamese immigrants &endash; this project will contribute to future research on similar topics.

Humanities:

Violence, Subalternity, and El Corrido Along the US/Mexican Border
Author: Roberto Hernandez (UCB participant in UC Day 2001)

The Geopolitical divide that separates the United States and Mexico has long plagued the region with violence and conflict. However, its extent and political nature is often overshadowed and undermined by mainstream information outlets. The boundary inspires polarized reactions: tough on crime/immigration rhetoric from politicians and enforcement officials &endash; exemplified in current border militarization &endash; and appeasement through feel-good news reporting. Such contradictions desensitize and deny the essence and root cause of the conflict &endash; an ongoing sociopolitical, cultural, and economic struggle between the two nations. While information transmission in the north has a U.S. focus, south of the divide knowledge distribution is very Mexico-centered. However, the border region acts as a third space t hat gives birth to a distinct border gnosis, a unique form of knowledge construction among subaltern communities on both its sides. One form of subalternity, corridos, (border folk ballads), has functioned to create an alternative discourse to the borderlands imaginary. This study is an examination of the analysis and critique found in corridos that seek a critical approach to the violence at the nations' shared edges and its ensuing political implications. To illustrate their subaltern function, I will examine two incidents: the 1984 McDonalds shooting in San Ysidro, California, and the 1997 death of Ezequiel Hernández in Redford, Texas. these cases are indicative of the politically charged environment of a border region that in becoming an increasingly militarized zone has also set the stage for a cultural battle amongst different forms of knowledge construction and legitimation.

Biological Sciences:

"The Listeria monocytogenes p60 Protein is not Essential for Viability in vitro, but Promotes Virulence in vivo"
Author: Sina Mohammedi, 2002 UC Day nominee and runner-up

Intracellular pathogens (agents which infect host cells), such as Mycobacterium tuberculosis and Listeria monocytogenes, cause very high mortality rates in the United States. Therefore, deciphering the mechanisms through which the pathogens cause disease is of great interest. Listeria infection of mice is a well-developed model system for studying the fundamentals of host-pathogen interactions. In vitro assays in animal cell cultures have helped show that Listeria causes illness by secreting molecules, called virulence factors, to the outside of the bacterial cell in order to affect the host organism. My work involves one such secreted protein, called p60. P60 is an antigen (an agent seen by the host immune system) implicated in regulated bacterial cell wall breakdown. The objective of this study was to examine two questions: first, is p60 essential to the viability of Listeria, as previously published? and second, is p60 a virulence factor in Listeria? To examine these questions, I contructed a Listeria strain lacking p60 (p60-). This new strain displayed no defect in viability. In fact, most standard in vitro pathogenicity assays were normal for p60-. However, when p60- was tested in a mouse (in vivo), a 1000-fold reduction in virulence was observed. This discovery suggests that p60 is indeed a key factor in the disease-causing ability of Listeria, but not essential for viability. Future studies will focus on the precise role of p60 in Listeria pathogenesis. This work increases our understanding of such diseases as tuberculoses, various food poisonings, and meningitis.

Engineering:

"Quantifying the Mechanics of a Laryngoscopy"
Laryngoscopy is a medical procedure that provides a secure airway by passing a breathing tube through the mouth and into the lungs of a patient. The ability to successfully perform laryngoscopy is highly dependent on operator skill; experienced physicians have failure rates of 0.1% or less, while less experienced paramedics may have failure rates of 10-33%, which can lead to death or brain injury. Accordingly, there is a need for improved training methods, and virtual reality technology holds promise for this application. The immediate objective of this research project is to measure the mechanics of laryngoscopy, so that an advanced training mannequin can be developed. This summer an instrumented laryngoscope has been developed which uses a 6-axis force/torque sensor and a magnetic position/orientation sensor to quantify the interactions between the laryngoscope and the patient. Experienced physicians as well as residents in training have used this device on an existing mannequin, and the force and motion trajectories have been visualized in 3D. One objective is to use comparisons between expert and novice users to identify the critical skill components necessary for patients, to identify the mechanical properties of the human anatomy that effect laryngoscopy, and thus enable the development of a realistic training simulator. In the future an advanced training mannequin will be developed whose physical properties will be based on our sensor measurements, and where virtual reality tools will be used to provide training feedback for novice users.

More Sample Undergraduate Research Abstracts in the Arts, Humanities, Science and Social Science:

http://www.sccur.uci.edu/sampleabstracts.html
(note: These are not UC Day abstracts. Disregard application instructions on that site.)




Back to UC Day Competition Info



http://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/project_abstract.shtml?gclid=COvhl4iq7psCFQQupAodnhlc_g



An abstract is an abbreviated version of your science fair project final report. For most science fairs it is limited to a maximum of 250 words (check the rules for your competition). The science fair project abstract appears at the beginning of the report as well as on your display board.

Almost all scientists and engineers agree that an abstract should have the following five pieces:

Introduction. This is where you describe the purpose for doing your science fair project or invention. Why should anyone care about the work you did? You have to tell them why. Did you explain something that should cause people to change the way they go about their daily business? If you made an invention or developed a new procedure how is it better, faster, or cheaper than what is already out there? Motivate the reader to finish the abstract and read the entire paper or display board.


Problem Statement. Identify the problem you solved or the hypothesis you investigated.


Procedures. What was your approach for investigating the problem? Don't go into detail about materials unless they were critical to your success. Do describe the most important variables if you have room.


Results. What answer did you obtain? Be specific and use numbers to describe your results. Do not use vague terms like "most" or "some."


Conclusions. State what your science fair project or invention contributes to the area you worked in. Did you meet your objectives? For an engineering project state whether you met your design criteria.

Things to Avoid

Avoid jargon or any technical terms that most readers won't understand.
Avoid abbreviations or acronyms that are not commonly understood unless you describe what they mean.
Abstracts do not have a bibliography or citations.
Abstracts do not contain tables or graphs.
For most science fairs, the abstract must focus on the previous 12 months' research (or less), and give only minimal reference to any earlier work.
If you are working with a scientist or mentor, your abstract should only include procedures done by you, and you should not put acknowledgements to anyone in your abstract.

Why Is an Abstract Important?

Your science fair project abstract lets people quickly determine if they want to read the entire report. Consequently, at least ten times as many people will read your abstract as any other part of your work. It's like an advertisement for what you've done. If you want judges and the public to be excited about your science fair project, then write an exciting, engaging abstract!

Since an abstract is so short, each section is usually only one or two sentences long. Consequently, every word is important to conveying your message. If a word is boring or vague, refer to a thesaurus and find a better one! If a word is not adding something important, cut it! But, even with the abstract's brief length, don't be afraid to reinforce a key point by stating it in more than one way or referring to it in more than one section.


How to Meet the Word Limit

Most authors agree that it is harder to write a short description of something than a long one. Here's a tip: for your first draft, don't be overly concerned about the length. Just make sure you include all the key information. Then take your draft and start crossing our words, phrases, and sentences that are less important than others. Look for places where you can combine sentences in ways that shorten the total length. Put it aside for a while, then come back and re-read your draft. With a fresh eye, you'll probably find new places to cut. Before you know it you will have a tightly written abstract.


Sample

Sample science fair project abstract.


Science Fair Project Abstract Checklist

What Makes for a Good Science Fair Project Abstract? For a Good Science Fair Project Abstract, You Should Answer "Yes" to Every Question
Does your science fair project abstract include:
Introduction
Problem Statement
Procedures
Results
Conclusions
Yes / No
Did you review the list of "Things to Avoid" in a science fair project abstract? Yes / No
Did you write the abstract so that the reader is motivated to learn more about your science fair project? Yes / No


abstrak tak lebih 250 patah perkataan
jadikan sebagai guideline kita


seminar tiada refree, tapi artikel jurnal ada penilai
satu lagi cadangan kajian lanjutan
bila bentang paper kita dah ada data, tapi belum ada artikel
contoh kita ada 4 soalan kajian, jd kita fokus 2 atau 1 sahaja
jurnal ada penilai, seminar ada latest findings
masa kita buat research, kita dah fokus.. so tgk abstrak sahaja


cari how to write a journal

cari 10 buku 120 jam seminggu 137 jam satu semester

kursus komputer secara online

modul2 yang mencabar modul2 online

contoh modul yang lebih drp ICTL di sekarang

kelebihan online exam tiada bilik kebal, tuntutan claim, pengawas

kursus komputer ujian diagnostic.. replacement test

masalah bi di sekolah sbb kita tak pulihkan budak

gifted di luar negara ==> accelerated, enrichment

subjek ict diletak bawah dppk teknik dan vokasional

modul online tak semestinya sekolah ikut silibus, fikirkan something, open sources...... modul online menyelenggarakan keselamatan komputer... virus....

cth kementerian dptkan licenced bape juta?.. open sources? buat satu courseware simulation pemasangan hardware computer...

game internet... mesti online........ interaktif ialah flash... action script.... broadband schoolnet, malaysia kawasan berawan, bila awan je measat...

fikir modul online.. fikir ke hadapan.... mgg dpn cari jurnal2 kuantitatif, kualitatif...

Thursday, July 23, 2009

draf awal kaedah penyelidikan 1 240709

1. Nama : Fazlie B Mohd Kamaruzaman No Pend: P52376

Tajuk kajian

Kesedian guru-guru sekolah rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari.

Abstrak

Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat tentang kesediaan guru-guru sekolah rendah di Selangor rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari di. Responden kajian ini terdiri daripada ____ orang guru di ____ buah sekolah rendah di zon Cheras di daerah Hulu Langat, Selangor. Kajian ini meninjau beberapa aspek iaitu mengkaji kesediaan guru dari aspek bidang pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar, mengkaji kesediaan guru dari aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran dan akhir sekali mengkaji tahap kemahiran ICT guru sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai usaha menjayakan program sekolah bestari. Dalam aspek pengkhususan guru mata pelajaran utama yang diajar; jenis subjek dan bilangan kelas yang diajar akan diungkap. Dalam aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran pula; elemen-elemen seperti bilangan waktu guru mengintegrasikan bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi dalam proses P&P bagi tempoh sebulan, penggunaan portal sistem atau portal pengurusan isi kandungan pembelajaran, kekerapan guru menggunakan kandungan berkaitan pendidikan dari rancangan TV/ Web TV untu P&P sebulan, kekerapan.guru menggunakan peralatan atau bahan teknologi pendidikan lain selain dari komputer dan TV, jangka masa guru mencari maklumat atau bahan dari internet untuk P&P dan kekerapan guru menggunakan bahan berasaskan ICT untuk membina bahan pengajaran akan dinilai. Dalam aspek modal insan pula; kemahiran guru menggunakan komputer, kemahiran guru mengintegrasikan peralatan ICT untuk digunakan dalam P&P, kemahiran guru mengintegrasikan sistem pengurusan bahan pembelajaran untuk digunakan dalam P&P, kemahiran guru mengintegrasikan bahan-bahan kandungan berasaskan ICT, kemahiran guru menggunakan Internet untuk mendapatkan bahan P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk pengurusan P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk P&P, kemahiran guru menggunakan peralatan ICT untuk membina bahan P&P, kemahiran guru menggunakan aplikasi perisian, kemahiran guru menggunakan emel dan juga kemahiran ICT tambahan yang ada pada guru akan dinilai.

Objektif kajian

1. Meneroka kesediaan guru dari aspek bidang pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar.
2. Mengkaji kesediaan guru dari aspek kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran.
3. Mengkaji tahap kemahiran ICT guru sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai usaha menjayakan program sekolah bestari.


Soalan Kajian

1. Adakah guru mempunyai pengkhususan dalam mata pelajaran utama yang diajar?
2. Sejauh manakah guru mempunyai kemahiran penggunaan ICT yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran?
3. Sejauh manakah guru mempunyai kemahiran ICT sebagai modal insan yang berkebolehan mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran?

Pernyataan masalah

Perlaksanaan sistem sekolah bestari yang dijalankan di sekolah-sekolah zon Cheras sememangnya memerlukan komitmen yang tinggi dan juga kesediaan dari pihak guru-guru yang terlibat dengannya. Murid-murid perlukan bimbingan dan tujuk ajar daripada pihak guru sebagai pengantara untuk membudayakan kemahiran ICT di sekolah bestari. Ini adalah penting bagi memastikan objektif perlaksanaan sekolah bestari tercapai. Sehubungan dengan itu, kajian ini akan meninjau sejauh manakah kesediaan guru -guru sekolah rendah dari aspek kemahiran ICT untuk menjayakan program sekolah bestari.

Tujuan kajian


Bagi guru-guru yang terlibat, kemahiran ICT amat penting sebagai medium utama dalam perlaksanaan sekolah bestari. Ini kerana mereka perlulah mempersiapkan kemahiran-kemahiran diri sendiri sebelum mereka membimbing murid-murid untuk membudayakan ICT khasnya dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah bestari.

ni yang betul punya jawapan pa1 240709

ok check balik nilah jawapan yang sebenar-benarnya

1. Nama : Fazlie B Mohd Kamaruzaman No Pend: P52376

2. Nama : _______________________________ No Pend: __________

3. Nama : _______________________________ No Pend: __________

4. Nama : _______________________________ No Pend: __________

5. Nama : _______________________________ No Pend: __________

6. Nama : _______________________________ No Pend: __________

Tugasan 1

Baca dan fahami abstrak di atas, kemudian tulis tajuk yang tepat dan sesuai dngan abstrak tersebut.

Tajuk : Kesediaan guru-guru Sekolah Rendah melaksanakan perubahan Bahasa Penghantar mata pelajaran Sanis dan Matematik.

Tugasan 2

Nyatakan objektif kajian di atas

Objektif kajian:

  1. Meneroka kesediaan guru dari aspek kelulusan dan latihan profesional dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
  2. Mengkaji kesedaran guru dari aspek kecekapan berbahasa Inggeris bagi melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik.
  3. Mengkaji kesediaan guru dari aspek kemahiran menggunakan komputer dan prasarana ICT serta latihan berkaitan yang dihadiri.
  4. Meneliti kesediaan sekolah dari aspek prasarana ICT untuk melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.
  5. Menentukan perbezaan antara kesedaran guru yang mempunyai latihan dengan guru yang tidak mempunyai latihan melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Tugasan 3

Bina soalan-soalan kajian yang tepat dan sesuai dengan kajian yang dihuraikan

Soalan kajian :

  1. Adakah guru mempunyai kelulusan dan latihan profesional dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik untuk melaksanakan pengajaran Sanis dan Matematik dalam Bahasa Inggeris?
  2. Sejauh manakah guru mempunyai kecekapan berbahasa Inggeris bagi melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahas Inggeris?
  3. Sejauh manakah guru mempunyai kemahiran menggunakan komputer dan prasarana ICT untuk melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris?
  4. Adakah sekolah mempunyai prasarana yang mencukupi untuk melaksanakan pengajaran sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris?
  5. Adakah terdapat perbezaan kesedaran guru yang mempunyai pengetahuan melalui latihan dengan guru yang tidak mempunyai latihan melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris?

Tugasan 4

Baca dan fahami Jadual 1 di bawah, dan kemudian pilih ayat yang tepat dan sesuai bagi menyatakan dan mentafsirkan maklumat yang terdapat dalam jadual tersebut

Jadual 1 menunjukkan maklumat latar profesionalisme responden. Daripada Jadual 1 ternyata bahawa kebanyakan responden mendapat gred yang baik dalam Bahasa Melayu; 20.0% mendapat gred yang cemerlang (A1 dan A2) dan 80.0% mendapat gred kepujian (C3 hingga C6). Sebaliknya pencapaian dalam Bahasa Inggeris rendah. Kebanyakan guru (40.8%) mencapai gred lulus (P7 dan P8) dan 32.0% mencapai gagal (F9). Hanya 0.8% mendapat .............................

Sementara 44.4% lagi memperoleh gred lulus (P7 dan P8) dan gagal (F9). Tegasnya, dapatan kajian menunjukkan bahawa kebanyakan guru mempunyai gred mata pelajaran Sains dan Matematik yang mencukupi sebagai asa kepada kelayakan ikhtisas dan pengkhususan berkaitan semasa di maktab perguruan. Namun demikian, peratus guru mencapai gred lemah dan gagal dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris pada peringkat SPM agak tinggi.

Habis….


Wednesday, July 22, 2009

direktori geng2 aku utk kelas pa1

shamsudin.etiqatakaful@gmail.com (Shamsudin)
tenang79@yahoo.com (Aziz)
"Fazlie Mohd Kamaruzaman" pali_pelang@yahoo.com
"Intan Farahana Kamsin" intan_tuminah@yahoo.com
"Izaidah Amiril" izaidahizaidah@yahoo.com.sg
"hashim muda" hashimuda@gmail.com

tugasan 2 pa1 aku 230709

1. Nama : Fazlie B Mohd Kamaruzaman No Pend: P52376

2. Nama : _______________________________ No Pend: __________

3. Nama : _______________________________ No Pend: __________

4. Nama : _______________________________ No Pend: __________

5. Nama : _______________________________ No Pend: __________

6. Nama : _______________________________ No Pend: __________

Tugasan 1

Baca dan fahami abstrak di atas, kemudian tulis tajuk yang tepat dan sesuai dngan abstrak tersebut.

Tajuk : Kesediaan guru-guru Sains dan Matematik terhadap perubahan bahasa pengajaran dan pembelajaran daripada bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris.

Tugasan 2

Nyatakan objektif kajian di atas

Objektif kajian:

  1. Mengenal pasti kelayakan akademik guru, pengalaman mengajar Sains dan Matematik, latihan profesional yang dihadiri, kecekapan guru berbahasa Inggeris dalam aspek lisan dan tulisan, kemahiran guru menggunakan komputer dan ICT, dan kesediaan sekolah dari aspek prasarana.
  2. Meninjau perbezaan kesediaan antara guru-guru yang ada latihan dengan guru yang tiada latihan untuk menggalakkan inovasi tersebut.
  3. Menganalisis data kajian dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi, iaitu ujian –t.

Tugasan 3

Bina soalan-soalan kajian yang tepat dan sesuai dengan kajian yang dihuraikan

Soalan kajian :

1. Sejauh manakah kelayakan akademik guru, pengalaman mengajar Sains dan Matematik, latihan profesional yang dihadiri, kecekapan guru berbahasa Inggeris dalam aspek lisan dan tulisan, kemahiran guru menggunakan komputer dan ICT, dan kesediaan sekolah dari aspek prasarana dapat membantu

2. Adakah terdapat perbezaan kesediaan antara guru-guru yang ada latihan dengan guru yang tiada latihan untuk menggalakkan inovasi tersebut

3. Bagaimanakah hasil kajian setelah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriftif dan statistik inferensi, iaitu ujian –t?

Tugasan 4

Baca dan fahami Jadual 1 di bawah, dan kemudian pilih ayat yang tepat dan sesuai bagi menyatakan dan mentafsirkan maklumat yang terdapat dalam jadual tersebut

Jadual 1 menunjukkan maklumat latar profesionalisme responden dari sekolah rendah di daerah Pasir Mas dan Tumpat, Kelantan. Daripada jadual ini, didapati bahawa guru-guru mempunyai kelayakan yang mencukupi untuk mengajar Sains dan Matematik di sekolah rendah tetapi sebahagian besar daripada mereka berpencapaian rendah dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dan lemah dalam aspek kecekapan lisan dan tulisan bahasa tersebut. Kajian juga mendapati lebih daripada 60.0% guru tidak mempunyai latihan profesional dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik dalam bidang komputer. Guru yang ada latihan dalam bahasa Inggeris dan kompter didapati lebih bersedia untuk melaksanakan pengajaran sains dan Mtematik dalam Bahasa Inggeris.

Tuesday, July 21, 2009

contoh rujukan 220709

aku ada baru dapat contoh rujukan drp emel tadi
untuk rujukan semua

From: Umairah Shahril
Subject: [PSFPUKM] Contoh Rujukan
To: PSFPUKM@yahoogroups .com
Date: Friday, July 17, 2009, 4:12 PM


Jamil Ahmad. 2002. Pemupukan Budaya Penyelidikan Di Kalangan Guru Di Sekolah: Satu Penilaian. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Pallant, J. 2007. A step by step guide to data analyzing using SPSS for Windows (version 15). Philadelphia: Open University Press.

Robiah Sidin. 1994. Pendidikan di Malaysia: Cabaran Untuk Masa Depan.. Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Sharifah Maimunah Syed Zin & Lewin, K.M. 1993. Insights Into Science Education: Planning and Policy Priorities In Malaysia. Paris: UNESCO.

Friday, July 17, 2009

kuliah penyelidikan pendidikan komputer 170709

literature search and review

what are the major issues and debates about the topic?

what are the origins and definitions of the topics

how is the knowledge on the topic structured and organised

what are the main questions and problems that have been adressed to date?

what are the epistemological and ontological grounds for the disipilne

what are the key theories, concept and ideas

kena study knowledge, mcm mana ia distrukturkan sesuatu isu

kene tengok how have approaches to these questions increased our understanding and knowledge? ==> macam mana nak design research questions, problem bila org2 buat research, mereka tak kaji mendalam apa yang dibuat, tgk org sebagai panduan sahaja tau

banyak aspek educational kena cover

please take serious tentang literature review, tingkatkan kuantiti literatur review

alah bisa tegal biasa

panduan membaca artkel journal.

tujuan kajian, metod, responden/sampel kajian, instrumen, prosedur pengumpulan data termasuk statistik yang digunakan, dapatan utama kajian, implikasi utama, cadangan kajian yang utama

kerja rmah pergi cari artikel2, ade tak bende2 ni? abstrak==> pengumpulan data mcm mana, implikasi nya apa

kajian kepustakaan.

menyokong penulisan dalam bab pengenalan (latar belakang kaian, pernyataan masalah, rasional/jstifikasi, kerangka teori/konsep, kepentingan kajian.

memperlihatkan kemahiran pencarian maklumat; menentukan kefahaman tentang masalah kajian; menjustifikasikan tajuk kajian dan reka bentuk kajian (bab 2-kajian kepustakaan)

menunjukkan kesesuaian sesuatu teknik yang digunakan pengumpulan data, kesesuaian dan justifikasi pendedekatan kajian yang digunakan (bab 3)

bab rumusan: membuat kesimpulan dengan membandingkan dapatan kajian dengan kajian-kajian lepas

additional points

what have been done from what need to be done

discovering important variables relevant to the topic

170709

penilaian pendidikan komputer

jenis pentaksiran : proses mengumpul, sisntesis, tafsir maklumat bantu tenaga pengajar membuat penyelidikan assesment

pengujian : salah satu bentuk pentaksiran

pengukuran : proses memberi nombor kepada prestasi

penilaian : proses membuat pertimbangan ke atas kualiti atau nilai kepada prestasi atau tindakan dan dilakukan selepas maklumat diperoleh dari proses pentaksiran

pentaksiran sebahagian dari pembelajaran

sebagai organic part of teaching and learning

using assesment evidence is part of the learning process

proses gathering, interpreting, recording, and using infromation about learner's responses to eduacational tasks

the purpose of assesment

to provide feedback to teacher and learners about progress formative role

summative role ==> end of school

certification role

evaluation role

purpose ==> help of learning to summarize what has been learned


type of assesment ; formative, summative

initial : diagnostic test, pre test, replacement test

formative : quizzes, portfolio, self-reflection, peer-reflection, classroom assesment

summative : examination, post test, external assesment

model of learning and assesment for learning (summative)

1) part of learning


formative assesment can influence learning

raising levels of motivation to learn

by building a sense of success

by building a sense of independence and value as a learner

deciding what to learn

by helping identify what is important to learn

by discriminating the weakness and strength

learning how to learn

by encourage an active or participatory approach to learning

by showing that there are various ways to learn and choices can be made

by inculating self awareness and monitoring of progress againts goals

by developing confidence to apply learning to new context

evaluating learning

practising how to apply criteria to assists making judgement about the effectiveness of learning

using judgements to consolidate and or prepare for next steps

lebih kpd constructiisme

approaches to learning

deep(untuk buat kajian serius), surface (main hafal untuk lulus), strategic (belajar format exam)

Wednesday, July 15, 2009

tugasan penulisan akademik 1 150709

tugasan penulisan akademik 1 150709


1. Fazli Mohd Kamaruzaman P52376

2. Izaidah Amiril P51102

3. Intan Farahana Kamsin P51148

4. Hashim Muda P51192

Tugasan 1

1. Sebelum membincangkan tentang ‘kebudayaan’, perkataan ‘kebudayaan’ itu sendiri perlu ditakrifkan terlebih dahulu.

2. Akibat kekurangan pengetahuan agama, banyak belia yang kesesatan.

3. Tugas membentuk disiplin pelajar bukan sahaja merupakan tanggungjawab guru di sekolah semata-mata, malahan menjadi tanggungjawab ibu bapa dan guru

4. Bahasa Inggeris ialah bahasa pertuturan antarabangsa. Oleh itu, tidak hairanlah bahasa tersebut banyak digunakan di bandar.

5. Disebabkan dunia pendidikan sedang menuju era globalisasi, terdapat pelbagai teknologi pendidikan yang cuba diaplikasikan terutamanya dalam proses pengajaran seperti penggunaan laman web dan bahan multimedia yang lain.

6. Pada hari ini, pendidikan dalam dunia tanpa sempadan, setiap aktiviti pembelajaran banyak dipengaruhi kemajuan teknologi maklumat dan bersifat elektronik.

7. Pendidikan jasmani merupakan satu matapelajaran yang memfokuskan kepada kecergasan fizikal pelajar.

8. Perkara asas dalam konteks pendidikan di Malaysia ialah membentuk anak bangsa, masa depan yang cemerlang, cita-cita luhur dan keunggulan wawasan pendidikan.

Tugasan 2

Tajuk kajian: Faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan penggunaan projector overhead dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.

Ayat tesis: Kajian ini bertujuan untukmengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan penggunaan projector overhead dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah dari sudut pandangan pelajar di Sekolah Menengah Seri Tanjung, Melaka.

Ayat topik 1: Walaupun terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi keberkesanan projektor overhead, tumpuan kajian hanya kepada tujuh faKtor utama.

Ayat Topik 2: Faktor-faktor tersebut ialah saiz huruf, bilangan perkataan, jumlah baris tulisan, jarak perkataan, jenis pen, warna tulisan, dan kedudukan skrin, jarak skrin dengan projektor overhead dan posisi guru di bilik darjah.

Tugasan 3: Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu’ bermaksud Bahasa Melayu berperanan sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan atau sebagai alat pengantar ilmu pengetahuan moden. Antaranya ialah ilmu Sains Teknologi, Ekonomi, Kejuruteraan, Kedoktoran, Undang-undang, Sastera dan Agama. Dengan kata lain, Bahasa Melayu harus berfungsi sebagai bahasa akademik yang dilengkapi laras-laras bahasa untuk memperkata pelbagai perkara baru dalam bidang ilmu moden. Misalnya, dalam bidang kejuruteraan, Bahasa Melayu harus mempunyai laras bahasa yang khusus untuk menerangkan tentang Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Mekanikal dan Kejuruteraan Kimia. Dalam bidang kedoktoran, Bahasa Melayu perlu juga mempunyai laras bahasa untuk memperkata dengan tepat tentang bidang Anatomi, Biokimia, Farmakologi, Fisiologi, Mikrobiologi, Perubatan, Obstetrik dan Ginekologi, Optaimologi, Otorhinolaringologi, Parasitologi, Patalogi, Pediatrik, Perubatan Psikologi, Perubatan Kemasyarakatan dan Surgeri. Laras-laras saintifik ini berbeza pula dengan laras Sains Sosial dan Kemanusiaan seperti laras Kesusasteraan, laras Sejarah, laras Seni Ukir, laras Sains Rumah Tangga, dan sebagainya. (Nik Safiah Karim, 1989: 6). Sebagai bahasa ilmu, Bahasa Melayu harus mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan bahasa yang sesuai untuk mengungkap konsep serta pemikiran kompleks atau abstrak. Misalnya, apabila memperkata konsep ekonomi, maka Bahasa Melayu perlulah mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan laras bahasa yang cukup serta sesuai. Hal ini bertujuan untuk menyatakan konsep dan pemikiran tentang hal-hal perdagangan antarabangsa, perindustrian ringan dan berat, perniagaan saham, serta pengurusan perakaunan dan perangkaan. Maksudnya, kekuatan Bahasa Melayu harus standing dengan kekuatan Bahasa Inggeris dalam memperkata konsep dan fikiran ilmu moden.

Ayat Tesis: Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu’ bermaksud Bahasa Melayu berperanan sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan atau sebagai alat pengantar ilmu pengetahuan moden.

Ayat Topik 1: Dengan kata lain, Bahasa Melayu harus berfungsi sebagai bahasa akademik yang dilengkapi laras-laras bahasa untuk memperkata pelbagai perkara baru dalam bidang ilmu moden.

Ayat Topik 2: Dalam bidang kedoktoran, Bahasa Melayu perlu juga mempunyai laras bahasa untuk memperkata dengan tepat tentang bidang.

Ayat Topik 3: Laras-laras saintifik ini berbeza pula dengan laras Sains Sosial dan Kemanusiaan.

Ayat Topik 4: Sebagai bahasa ilmu, Bahasa Melayu harus mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan bahasa yang sesuai untuk mengungkap konsep serta pemikiran kompleks atau abstrak.